Adverteer jij nog altijd in magazines of kranten?

Steeds meer bedrijven maken tegenwoordig gebruik van online reclame. Is offline reclame dan helemaal afgeschreven? En wat moet je nu doen om als KMO het grootste bereik te creëren? En wat kost online reclame eigenlijk?


Is adverteren in traditionele media nog interessant?

Een reclamebord langs de baan, een reclamespot op TV of een advertentie in een magazine. Ze vallen nauwelijks nog op of heb je zelfs geen idee waarover ze gaan. Traditionele marketing is een vorm van PUSH-marketing: je bereikt als adverteerder iedereen (mannen, vrouwen, ouders, senioren, jongeren,...). Heeft adverteren in traditionele media dan nog wel een nut? Uiteraard! Advertenties in de traditionele media zorgen voor een unieke consumentenervaring. Daarnaast bereiken ze ook een aparte doelgroep. Ja, er zijn nog steeds mensen die online niet te bereiken zijn.

Welkom social media

Door online reclame te voeren via sociale media, kan je op een eenvoudige manier snel de juiste doelgroep bereiken. Je bereikt de mensen die interesse tonen in jouw product en boodschap. De mensen die geen interesse hebben in jouw bedrijf of product, zien jouw advertenties niet. We spreken hier over PULL-marketing.

Het voordeel is dat mensen jouw boodschap gaan delen en er ook hun mening zullen over geven. Het is een soort online mond aan mond reclame. Als je weet dat mensen nog steeds voor 67% van hun aankoopbeslissingen beïnvloed worden door mond aan mond reclame, is dit niet te onderschatten. Je bereikt online je publiek sneller en directer. Daarom gaan de budgetten voor online reclame bij de meeste bedrijven alleen maar omhoog.

Waarom zou je online adverteren? Omdat je minstens 4 keer wint ten opzichte van traditionele reclame.

1. Je adverteert waar je klanten zijn

Met online adverteren volg je de gouden regel in marketing: wees zichtbaar waar jouw klanten zijn. Tegenwoordig zit iedereen de hele dag op z’n smartphone te scrollen en te swipen. En of we dat nu leuk vinden of niet, hierdoor weet men heel veel van deze gebruikers: hun leeftijd, wat ze leuk vinden, en nog zoveel meer. Door te kiezen voor online adverteren, kan je dus heel gericht adverteren, zoals via Facebook-advertenties. Je bent bijvoorbeeld een juwelier en je wilt gericht adverteren via Facebook en Instagram. Dan selecteer je, bijvoorbeeld, op vrouwen uit regio Limburg, tussen 30 en 45 jaar, met een interesse voor juwelen (je kan zelf specifiëren naar oorbellen, armbanden, ringen, uurwerken …). Veel kans dat ze ook openstaan voor jouw aanbod!

2. Geen bezoekers, geen kosten

In de meeste gevallen, betaal je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt om bijvoorbeeld jouw website te bezoeken of je te bellen, dus wanneer de advertenties iets opleveren. De kost per bereikte potentiële klant is hierdoor veel kleiner.

3. Je behoudt de controle

Je bepaalt zelf wanneer, wat en hoe jouw reclame verschijnt. Eenvoudige campagnes zet je zelf op aan de hand van het stappenplan van Google of Facebook. Door met meerdere advertenties te werken, kan je testen welk beeld en copy werken bij welke doelgroep. Zo kan je je advertenties heel specifiek opmaken per doelgroep. 

Je komt niet voor verrassingen te staan, want je kan je advertentiebudget instellen op bv. 10€/dag.  Op elk moment kan je je advertentie te stoppen, tekst of beeld aanpassen of je doelgroep wijzigen. Iets wat met advertenties in de traditionele media niet lukt ;o)

4. Online adverteren = duidelijk meetbare resultaten

Bij klassieke reclameblaadjes betaal je vaak voor een bereik wat men schat dat zal behaalt worden. Niemand kan je echter exact zeggen hoeveel mensen je advertentie hebben gezien, waar ze wonen, of het mannen of vrouwen waren, wat hun leeftijd is en of ze vanuit die print advertentie bijvoorbeeld naar je website hebben gesurft. Je weet dus eigenlijk helemaal niets. Het resultaat bij dat soort van advertenties is dan ook niet eenvoudig te meten.

Het effect van een online advertentie kan je wel heel precies meten. Bij advertenties op facebook en Instagram zie je wie er klikt, wie uiteindelijk iets koopt, welke doelgroepen goed en slecht bereikt worden, welke advertenties scoren en aan welke prijs….

Mijn advies: combineer het beste van twee werelden

Om het grootste bereik te behalen bij jouw doelgroep, gebruik je beide soorten van reclame en stemt ze op elkaar af. Beide soorten marketing hebben elk hun voordelen. Online marketing houdt bijvoorbeeld in dat je e-mails stuurt naar klanten met een aantrekkelijk aanbod, of dat jouw advertenties onmiddellijk de doelgroep bereiken. Maar zelfs in 2020 gebruikt niet iedereen het internet en via traditionele media kan je deze doelgroep dan weer wel bereiken.


Wil je weten welke combinatie van adverteren het best voor jouw bedrijf werkt? Wij komen graag even tot bij jou!


Benieuwd hoe Qwinn jouw onderneming kan helpen groeien door de inzet van de juiste marketing? Hoe we jouw doelgroep bereiken, je omzet verhogen en je naamsbekendheid vergroten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Dan vertellen we je er graag meer over!




Adverteer jij nog altijd in magazines of kranten?

Klanten vertellen - Pesavento Benelux

De sector van de luxe in het algemeen en juwelen in het bijzonder hebben historisch een grote affiniteit met het klassieke medium print, en social media leek voor ons hierin niet te passen.

Lees meer

Klanten vertellen: Chefs on Wheels Foodtruckfestival

Onze social media (FB en Instagram ) is helemaal in handen van Qwinn, alsook onze website. Op onze social media is er constant beweging, en onze bezoekers zijn ook altijd lovend over onze affiches en flyers die door Qwinn werden ontworpen.

Lees meer

7 goede redenen om jouw social media uit te besteden

Social Media uitbesteden is vooral handig wanneer je er zelf geen tijd voor hebt of geen werknemers in dienst hebt die actief kunnen zijn op Social Media.

Lees meer

Daag jij ons team uit in 2020?

Benieuwd wat we voor jouw KMO kunnen betekenen? Neem een kijkje op onze nieuwe website of neem vrijblijvend contact met ons op!

Lees meer

Klanten vertellen: Autokruispunt

Onze bezoekers op de website zijn meer dan verdubbeld en de echo’s van de klanten zijn positief.

Lees meer

Hoe haal je het maximale uit jouw social media advertentiebudget?

Social media-advertenties zijn een must als je snel jouw doelgroep wilt bereiken.

Lees meer

Klanten vertellen: Nelissen Verzekeringen

De aanpak van Qwinn is heel uniek, omdat hij echt maatwerk levert.

Lees meer

9 redenen waarom je aan sociale media marketing moet doen!

Denk jij ook dat sociale media slechts een ‘hype’ is? Dan wordt het dringend tijd om wakker te worden...

Lees meer

Wanneer is het beste moment om je bericht op sociale media te plaatsen?

Een goed getimede post kan leiden tot meer vind-ik-leuks, reacties, gedeelde berichten...

Lees meer

Klanten vertellen: Authentiek Loopbaanbegeleiding

Bij Qwinn legt men je een plan op maat voor en blijft Jan met jou overleggen wat de mogelijkheden zijn binnen haalbare budgetten.

Lees meer

Drie voordelen van de Facebookpixel op jouw website te plaatsen.

Met de Facebook pixel kom je meer te weten over je site bezoekers...

Lees meer

De 5P's van social media marketing die jouw bedrijf zich niet kan veroorloven om te negeren.

De oplossing voor goede betrokkenheid op jouw social media berichten...

Lees meer

Dit zijn de 7 voordelen van Facebook Advertising voor jouw merk.

Snel zichtbaarheid en naamsbekendheid voor je producten of diensten...

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x