17 december 2020

E-mail automation. Wat is het en wat betekent het voor jouw bedrijf?

Automatisatie van e-mailprocessen is een vorm van marketing, waarmee je de juiste mensen de juiste content op het juiste moment aanbiedt.

Dit betekent:

  • geen repetitieve taken (steeds dezelfde mails versturen),
  • hogere efficiëntie
  • je kan je bezighouden met andere zaken.
  • e-mail marketing automation wordt ingezet om:
  • mensen te begroeten
  • producten aan te bevelen
  • jouw bedrijf terug top-of-mind te maken
  • verjaardagswensen toe te sturen, enz.


E-mail marketing automation kan heel flexibel worden ingezet voor elk bedrijf en voor zeer diverse situaties en scenario’s!

Het is de ideale manier om potentiële klanten te binden aan jouw bedrijf en om bestaande klanten te engageren of op te volgen.


Weinig bedrijven investeren niet of onvoldoende in e-mail marketing en e-mail marketing automation. Wanneer je een e-mailadres van een klant hebt, kan je persoonlijk met hem communiceren, informeren en een relatie opbouwen. Dit is meer dan maandelijks een nieuwsbrief sturen naar al je contacten. Het gaat hier om heel gerichte en persoonlijke berichten die wel degelijk een meerwaarde zijn voor de klant.  

Bedrijven verzamelen wel e-mailgegevens van hun oude, huidige en potentiële klanten, maar doen er verder niets mee. En dat is een gemiste kans! Bedrijven die marketing automation implementeren zien hun verkoop immers gemiddeld met 10% stijgen.


Hoe werkt e-mail marketing automation?

  • We stellen samen duidelijk afgelijnde criteria of triggers in.
  • Als een potentiële klant voldoet aan die criteria of een specifieke actie of trigger uitvoert, dan gaat er een geautomatiseerd proces van start.
  • Als een klant bijvoorbeeld verjaart (trigger), dan kan je hem of haar een vooropgestelde e-mail sturen met jouw beste wensen en een kortingscode (automatisering).
  • Wanneer een klant een bepaald product koopt via de webshop of in de winkel, kan, indien nodig, geautomatiseerd de nodige uitleg via mail worden verzonden aan de klant hoe deze producten het beste te gebruiken. Of wanneer het product na een bepaalde tijd moet vervangen worden, kan je de klant een tijdje op voorhand hier aan herinneren met een geautomatiseerde mail, met daarin als het even kan, de link naar je webshop om daar het product te bestellen.



Enkel voorbeelden van e-mail automatisatie uit de praktijk

Wanneer er in de volgende voorbeelden wordt gesproken dat er een mail wordt verzonden, moet je denken dat je daar NIETS voor moet doen. Dat zal automatisch gebeuren. Uit jouw naam of het mailadres van je bedrijf dat je er aan wilt koppelen. Wat dus een grote tijdswinst zal betekenen.

bv. een herringeringsmail naar de klant sturen om hem er op attent te maken dat het tijd is voor om een bepaald product opnieuw te bestellen, moet dus niet door jullie worden gedaan.

Het enige wat jullie moeten doen is kijken dat de online bestellingen binnenkomen ;o)


Maak een goede eerste indruk

Bereik jouw nieuwste klanten. Engageer ze, zorg ervoor dat ze terugkomen en onderhoud duurzame relaties.

1. Stel jezelf voor

Verwelkom nieuwe klanten met een leuke introductiemail. Help hen om jouw bedrijf, producten en manier van werken te leren kennen.

2. Wens jouw klanten een gelukkige verjaardag

Laat jouw klanten weten dat je aan hen denkt op hun verjaardag. Maak een automatisering die jaarlijks herhaalt. En waarom geen cadeau geven in de vorm van een korting of freebie? Altijd leuk!

3. Bereik jouw nieuwste klanten.

Engageer ze, zorg ervoor dat ze terugkomen en onderhoud duurzame relaties.

4. Stuur nieuwe klanten een educatieve of nuttige e-mailreeks

Bied nieuwe klanten relevante en nuttige bronnen en/of tools die betrekking hebben op hun problemen of vragen en gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten.


Verkoop meer

1. Bereik klanten om hen te herinneren dat het tijd is om bepaalde diensten of producten uit jullie gamma opnieuw te kopen.

Stuur hen automatisch een mail om hen eraan te herinneren wat ze laten liggen en moedig hen aan om terug te keren naar jouw website of winkel.

2. Volg aankopen op.

Vraag na een aankoop om productfeedback (Facebook of Google-review), verstuur een korte enquête of bied klanten nuttige info aan over hoe ze hun aangekochte producten het best gebruiken.


Stimuleer klantloyaliteit

Trouwe klanten zijn essentieel voor de groei en het succes van jouw zaak. Het is dan ook belangrijk om te laten merken dat je hen waardeert. Bovendien is het makkelijker om trouwe klanten te behouden dan nieuwe klanten aan te trekken.

1. Bedank nieuwe klanten

Benader nieuwe klanten die net de eerste keer in jullie winkel zijn geweest, en bedank hen om toekomstige afspraken aan te moedigen.

2. Beloon je trouwste klanten

Toon extra waardering voor je trouwste / grootste / beste klanten door hen een speciale aanbieding of voordeel aan te bieden. Bv. een kleine attentie bij elke 10e bestelling die online wordt gedaan.


Haal mensen terug naar je website

E-mail automation is bijzonder handig om mensen waar je al een tijdje niets van gehoord hebt opnieuw te engageren.

1. Volg verwaterde contacten op

We maken voor jullie een e-mail(reeks) om klanten die al even niet meer bij jullie zijn geweest, opnieuw warm te maken voor jullie producten of diensten.

2. Verbeter het engagement van jouw e-mails

Benader klanten die jouw mails niet openen of niet doorklikken opnieuw, plaats ze in een nieuw of ander klantsegment of verwijder ze uit je mailinglijst om je doelgroep relevant te houden.


Heel wat mogelijkheden dus.

E-mail automatisatie wordt steeds op maat voor jullie uitgewerkt! Het is een bijzonder handige tool, die eens ingezet, heel wat werk uit handen neemt en toch persoonlijk blijft communiceren met (nieuwe) klanten.

Om alle mogelijkheden die voor jullie bedrijf relevant kunnen zijn toe te lichten, maken we graag een afspraak voor een videocall of een persoonlijk gesprek.


QWINN helpt je met de analyse, opzetten en opvolgen van je e-mail automation.



Hoe gaat Qwinn te werk met jouw e-mail automation?

1. Analyse

  • We brengen in kaart welke gegevens er momenteel verzameld worden en beschikbaar zijn.
  • We leggen criteria, triggers en processen vast om het beste resultaat te behalen.

2. Implementatie

  • Het volledige automatisatieproces wordt geïmplementeerd: data worden verzameld, mails worden geschreven, doelgroepen worden samengesteld, flows worden uitgeschreven...

3. Opvolging

  • Resultaten van mailings worden opgevolgd. Het proces en/of mailings worden aangepast om de resultaten te verbeteren.


Enthousiast geworden?



Meer items E-mail automation. Wat is het en wat betekent het voor jouw bedrijf?

Klik niet op die Facebook of Instagram Boost Post-knop!

Boost jij weleens een bericht op Facebook? Dan is mijn advies: niet meer doen. Waarom niet? Je leest het hier ;o)

24 februari 2021

Facebook verwijdert pagina-likes!

Facebook heeft vandaag de New Pages Experience aangekondigd. Wat gebeurt er met pagina-likes als je overschakelt naar de nieuwe pagina's-ervaring?

7 januari 2021

10 manieren om het verkeer naar je webshop te vergroten

Je hebt een geweldig aanbod in je webshop, maar je online verkoopt valt tegen. Klanten vinden de weg niet naar je webshop. Van sociale media tot niet-traditionele marketing, dit artikel helpt je om het verkeer naar je webshop te vergroten.

3 september 2020

8 Redenen waarom jij een webshop moet hebben

Heb jij al een webshop? Nu is het moment om de switch te maken. Ga van “Sorry, gesloten” naar “24/7 open”. Wij hielpen de afgelopen maanden enkele lokale winkels met hun webshop en hun online advertising. Zo konden ze hun inkomsten behouden, en bereikten ze online heel wat nieuwe klanten.

26 april 2020

6 tips om Google reviews te verzamelen bij je klanten

12 februari 2020

Klanten vertellen: Authentiek Loopbaanbegeleiding

Bij Qwinn legt men je een plan op maat voor en blijft Jan met jou overleggen wat de mogelijkheden zijn binnen haalbare budgetten.

Klanten vertellen: Autokruispunt

Onze bezoekers op de website zijn meer dan verdubbeld en de echo’s van de klanten zijn positief.

Klanten vertellen: Nelissen Verzekeringen

De aanpak van Qwinn is heel uniek, omdat hij echt maatwerk levert.

Klanten vertellen: Chefs on Wheels Foodtruckfestival

Onze social media (FB en Instagram ) is helemaal in handen van Qwinn, alsook onze website. Op onze social media is er constant beweging, en onze bezoekers zijn ook altijd lovend over onze affiches en flyers die door Qwinn werden ontworpen.

Klanten vertellen - Pesavento Benelux

De sector van de luxe in het algemeen en juwelen in het bijzonder hebben historisch een grote affiniteit met het klassieke medium print, en social media leek voor ons hierin niet te passen.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x