Hoe haal je het maximale uit jouw social media advertentiebudget?

Je moet adverteren op Social media, als je snel efficiënt en budgetvriendelijk jouw doelgroep wilt bereiken.

Het is uiteraard altijd een beetje scary om geld op tafel leggen om goed te scoren op de social mediakanalen die je gebruikt. Het is dus belangrijk dat je alle opties die er zijn om te adverteren kent en begrijpt.

We leggen je in deze blog uit hoe je de verschillende soorten sociale media-advertenties kan gebruiken om je resultaten te maximaliseren en tegelijkertijd je uitgaven onder controle te houden.


Verschillende soorten sociale media-advertenties

Alle grote sociale netwerken bieden de mogelijkheid om gericht te adverteren. Dat wil daarom niet zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken.

Als je nadenkt over welke sociale netwerken je moet gebruiken om te adverteren, bekijk dan eerst waar je berichten organische goed presteren. Kanalen waar je inhoud van nature goed wordt ontvangen bij de volgers, zijn een voor de hand liggende keuze om daar je eerste social media advertentiecampagnes te laten lopen.

Wanneer je de keuze maakt waar je je advertenties zal tonen, is het ook handig om te weten welke kanalen het populairst zijn bij jouw doelgroep. Pinterest heeft bijvoorbeeld veel meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers. Als je je op een jonger publiek richt, zul je ze waarschijnlijk eerder vinden op Snapchat en Instagram.


Facebook-advertenties

Facebook biedt veel advertentiedoelstellingen om je te helpen je zakelijke doelen te bereiken. Je advertentiedoelstelling is wat je wilt dat mensen doen wanneer ze je advertenties zien. Als je je website bijvoorbeeld wilt laten zien aan mensen die interesse hebben in je bedrijf, kun je advertenties maken waarmee mensen worden gestimuleerd om je website te bezoeken.

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een advertentie, ga je na wat je zakelijke doelstellingen zijn. Het is belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken; alleen dan kun je de juiste doelstelling kiezen. Je advertentiedoelstelling is wat je wilt dat mensen doen wanneer ze je advertenties zien. Als je je website bijvoorbeeld wilt laten zien aan mensen die interesse hebben in je bedrijf, kun je advertenties maken waarmee mensen worden gestimuleerd om je website te bezoeken. Hieronder staan drie basiscategorieën (of doelen) waar jouw doelstellingen onder zouden kunnen vallen.

Als je een advertentie maakt, kies je eerst je doelstelling. De door jou gekozen doelstelling sluit aan op je algemene bedrijfsdoelen:

  • Bekendheid: doelstellingen die interesse in je bedrijf, product of dienst genereren.

  • Overweging: doelstellingen die ervoor zorgen dat mensen over je bedrijf gaan nadenken en op zoek gaan naar meer informatie.

  • Conversies: doelstellingen die mensen met interesse in je bedrijf aansporen je product of dienst te gebruiken of kopen.

Je campagnedoelstellingen veranderen naarmate je bedrijf groeit. Eerst zijn je campagnes mogelijk gericht op het vergroten van je bekendheid en het werven van nieuwe klanten. Later wil je mensen wellicht stimuleren een aankoop te doen of zich aan te melden voor een evenement. 



Fotoadvertenties

Naast een foto bevatten Facebook-fotoadvertenties 125 tekens tekst plus een kop en een linkbeschrijving. Ze kunnen ook een call-to-action-knop bevatten, zoals Nu winkelen of Bericht verzenden.

Je kan je fotoadvertentie maken in Facebook Business Manager, of eenvoudig een bericht promoten met een afbeelding van jouw Facebook-pagina.

Snelle tip: Facebook-fotoadvertenties werken heel goed voor de presentatie van nieuwe producten of diensten. Laat zien dat mensen jouw product gebruiken, in plaats van een eenvoudige foto van het product zelf.

Videoadvertenties

Facebook-videoadvertentieopties variëren van korte mobiele videoadvertenties tot gepromote video's van 240 minuten die zijn ontworpen om te worden bekeken op desktop. Met zoveel opties is het van cruciaal belang om doelstellingen duidelijk te bepalen en te begrijpen wie jouw doelgroep is en waar ze jouw video zullen bekijken.

Facebook-videoadvertenties kunnen goed werken in combinatie met een tv-advertentiecampagne. Zelfs als T.V. geen deel uitmaakt van jouw marketingmix, kunnen videoadvertenties een geweldige manier zijn om mensen aan te trekken. 

Rareform gebruikt mobiele Facebook-videoadvertenties om zijn unieke waardepropositie te benadrukken. Het bedrijf maakt tassen van gerecyclede reclameborden. Het rendement van hun videoadvertenties ligt 19% hoger dan advertenties zonder video.

Stories Ads

In dit volledige schermformaat worden foto's zes seconden weergegeven en kunnen video's tot 15 seconden duren. Je kan niet specifiek Facebook Stories-advertenties selecteren. Ze worden opgenomen als mogelijke plaatsing wanneer je Automatische plaatsingen selecteert bij het maken van je advertentie.

Snelle tip: verhalen duren slechts 24 uur, dus dit is een geweldig formaat voor in-the-moment marketing zoals tijdelijke aanbiedingen. Uit onderzoek van Facebook blijkt dat de meeste gebruikers willen dat verhalen-advertenties 'snel en gemakkelijk te begrijpen' zijn. Houd het dus simpel.

Het kledingmerk tentree gebruikte bijvoorbeeld een Facebook Stories-diavoorstellingadvertentie met zes foto's om zes verschillende herenhoeden te pronken. De campagne had 70% lagere kosten per productpaginaweergave dan andere digitale advertenties.


Carrouseladvertenties

Met een carrouseladvertentie kan je maximaal 10 afbeeldingen of video's, elk met hun eigen link, allemaal in één advertentie opnemen. Carrouseladvertenties werken goed om verschillende functies van een product te laten zien of om een stapsgewijs proces uit te leggen. Ze zijn ook een geweldige manier om meerdere producten te presenteren.

Snelle tip: gebruik de verschillende elementen in uw carrouseladvertentie samen om een boeiend, effectief verhaal of bericht te presenteren.


Diavoorstelling advertenties

Een diavoorstelling is een advertentie die een video maakt van verschillende statische afbeeldingen - jouw eigen afbeeldingen of stockafbeeldingen die Facebook biedt. Diavoorstellingen geven het effect van video, maar vereisen geen video-specifieke middelen om te maken. Als je nog niet klaar bent om videoadvertenties te proberen, maar verder wilt gaan dan statische foto's, zijn advertenties met diavoorstellingen een geweldige optie.

Happy Socks gebruikt advertenties met diavoorstellingen om hun kleurrijke producten op een opvallende manier te laten zien.


Verzameling advertenties

Een verzamelingadvertentie markeert uw producten rechtstreeks in de Facebook-feed. De advertentie bevat een omslagfoto of video plus productafbeeldingen met prijzen en andere details. Hierdoor kunnen mensen meer over uw product leren zonder Facebook te verlaten. Wanneer iemand op de advertentie klikt, gaat deze naar een Instant Experience (zie hieronder).


Snelle tip: collectie-advertenties werken vooral goed voor retail- en reismerken.


Instant Experience-advertenties

Voorheen carouseladvertenties, dit zijn interactieve advertenties op volledig scherm voor de mobiele feed. Een Instant Experience-advertentie kan maximaal 20 afbeeldingen of maximaal twee minuten video bevatten. U kunt een call-to-action-knop met maximaal 30 tekens tekst opnemen.


Directe ervaringen omvatten ook interactieve functies zoals tilt to pan.

Messenger-advertenties

Messenger-advertenties zijn eenvoudige Facebook-advertenties die op het startscherm van de Messenger-app worden getoond. Je kan ze gebruiken om mensen aan te zetten contact te nemen met jouw bedrijf op Messenger, maar deze advertenties kunnen ook een link naar je site bevatten.

Snelle tip: je kan Messenger-advertenties gebruiken om gesprekken met klanten opnieuw te starten. Gebruik een aangepaste doelgroep van mensen die jouw bedrijf eerder een bericht hebben gestuurd.

Zo ziet een Messenger-advertentie eruit in de mobiele interface:


Leadgeneration Advertenties

Facebook lead generation-advertenties zijn advertenties voor mobiele apparaten die vooraf ingevulde formulieren bevatten. Dit maakt het gemakkelijk voor mensen om:

  • aanmelden voor jouw nieuwsbrief
  • een gratis sample aanvragen
  • een offerte aanvragen

Snelle tip: vraag de minimum informatie die je nodig hebt om je leads effectief te verwerken. Bijvoorbeeld naam, gsm nummer, emailadres.


Instagram-advertenties

Instagram is een onderdeel van de Facebook-familie. Het is dus logisch dat Instagram-advertenties dezelfde drie campagnedoelen ondersteunen als de Facebook-advertenties:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

De specifieke Instagram-advertentietypen zijn dezelfde als de 4 Facebook-advertentietypen:

  1. Foto
  2. Video
  3. Carrousel
  4. Verzameling

Je kan elk type advertentie maken voor zowel de Instagram-feed als voor de Instagram-stories.

Foto- en videoadvertenties

Je Instagram-foto of -video advertentie ziet eruit als een normaal Instagram-bericht, behalve dat er rechtsboven Gesponsord staat. Afhankelijk van je campagnedoelstelling, kan je ook een call-to-action-knop toevoegen.

Snelle tip: zorg dat jouw foto- en videoadvertenties in stijl hetzelfde zijn als je organische berichten die je op je Instagram deelt. Dit zorgt voor een grotere herkenbaarheid.

Probeer videoadvertenties te testen met fotoadvertenties met dezelfde inhoud. America's Test Kitchen ontdekte dat het toevoegen van beweging aan haar advertenties resulteerde in een toename van 45% in leads ten opzichte van dezelfde advertentie met alleen een foto.

Carrouseladvertenties

In een Instagram-carrouseladvertentie swipen kijkers door de verschillende afbeeldingen in de advertentie.

Snelle tip: zorg dat de afbeeldingen die je in je carrouseladvertentie gebruikt, vergelijkbaar zijn en met elkaar qua stijl en hetzelfde thema hebben. 

Bekijk deze carrouseladvertentie voor Snag Tights. De bij elkaar horende afbeeldingen en de consistente balk met tekst in elke foto verbinden de componenten van de advertentie duidelijk met elkaar en helpen om een consistent verhaal te vertellen.


Verzameling advertenties

Net als advertenties uit de Facebook-collectie hebben deze een omslagafbeelding of video plus verschillende productfoto's. Door op de advertentie te klikken, wordt de gebruiker naar een Instant Experience geleid.

Snelle tip: advertenties voor Instagram-collecties bevatten geen header, maar ze kunnen wel 90 tekens bevatten.


Instagram Story Advertenties

Advertenties op Instagram-verhalen kunnen foto's of video's van maximaal 120 seconden bevatten. Deze advertenties worden op het volledig scherm weergegeven tussen de verhalen van andere mensen.

Snelle tip: voeg interactieve elementen toe aan je Story-advertenties om beste resultaten te behalen.

Dunkin ontdekte in een A / B-test dat een verhaaladvertentie met een peilingsticker 20% lagere kosten per videoweergave had. Bovendien stemde 20% van de mensen die de video bekeken in de poll. 




Ben je benieuwd hoe Qwinn jouw onderneming kan helpen groeien door de inzet van de juiste marketing? Hoe we jouw doelgroep bereiken, je omzet verhogen en je naamsbekendheid vergroten? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Dan vertellen we je er graag meer over!



Hoe haal je het maximale uit jouw social media advertentiebudget?

10 manieren om het websiteverkeer naar je webshop te vergroten

Je hebt een geweldig aanbod in je webshop, maar je online verkoopt valt tegen. Klanten vinden de weg niet naar je webshop. Van sociale media tot niet-traditionele marketing, dit artikel helpt je om het verkeer naar je webshop te vergroten.

Lees meer

8 Redenen waarom jij een webshop moet hebben

Heb jij al een webshop? Nu is het moment om de switch te maken. Ga van “Sorry, gesloten” naar “24/7 open”. Wij hielpen de afgelopen maanden enkele lokale winkels met hun webshop en hun online advertising. Zo konden ze hun inkomsten behouden, en bereikten ze online heel wat nieuwe klanten.

26 april 2020

Lees meer

Klanten vertellen: Authentiek Loopbaanbegeleiding

Bij Qwinn legt men je een plan op maat voor en blijft Jan met jou overleggen wat de mogelijkheden zijn binnen haalbare budgetten.

Lees meer

Adverteer jij nog altijd in magazines of kranten?

Je adverteert met je bedrijf nog regelmatig in het lokale magazine of de krant. Maar weet je ook wat het je oplevert? Nee?

Lees meer

7 goede redenen om jouw social media uit te besteden

Social Media uitbesteden is vooral handig wanneer je er zelf geen tijd voor hebt of geen werknemers in dienst hebt die actief kunnen zijn op Social Media.

Lees meer

Klanten vertellen: Autokruispunt

Onze bezoekers op de website zijn meer dan verdubbeld en de echo’s van de klanten zijn positief.

Lees meer

Klanten vertellen: Nelissen Verzekeringen

De aanpak van Qwinn is heel uniek, omdat hij echt maatwerk levert.

Lees meer

9 redenen waarom je aan sociale media marketing moet doen!

Denk jij ook dat sociale media slechts een ‘hype’ is? Dan wordt het dringend tijd om wakker te worden...

Lees meer

Drie voordelen van de Facebookpixel op jouw website te plaatsen.

Met de Facebook pixel kom je meer te weten over je site bezoekers...

Lees meer

Dit zijn de 7 voordelen van Facebook Advertising voor jouw merk.

Snel zichtbaarheid en naamsbekendheid voor je producten of diensten...

Lees meer

Klanten vertellen: Chefs on Wheels Foodtruckfestival

Onze social media (FB en Instagram ) is helemaal in handen van Qwinn, alsook onze website. Op onze social media is er constant beweging, en onze bezoekers zijn ook altijd lovend over onze affiches en flyers die door Qwinn werden ontworpen.

Lees meer

Klanten vertellen - Pesavento Benelux

De sector van de luxe in het algemeen en juwelen in het bijzonder hebben historisch een grote affiniteit met het klassieke medium print, en social media leek voor ons hierin niet te passen.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x