24 februari 2021

Klik niet op die Facebook of Instagram Boost Post-knop!

Ik wilde deze blog al een tijdje geleden schrijven, maar het kwam er maar niet van. Maar de laatste dagen heb ik op mijn Instagram heel wat gesponsorde berichten gezien van bedrijven waarvan ik me afvroeg ‘waarom krijg ik dit hier in Hasselt te zien?’. Even een bloemlezing:

Al deze hardwerkende zelfstandigen willen hun zaak promoten, en hebben meer dan waarschijnlijk op de ‘boost/promoot mijn bericht’- knop geklikt op Facebook of Instagram. In enkele stappen en met hun creditcard in de hand, kunnen ze zo een bepaald bericht promoten. Makkelijk, denk je dan. Maar wanneer je zo’n bericht promoot, wil je uiteraard dat het bij de juiste mensen op de tijdlijn verschijnt. Liefst potentiële klanten die interesse hebben in jouw product, of die in de buurt wonen om het te komen afhalen bijvoorbeeld. En daar schiet het al heel vaak mis.

Zo kreeg ik op mijn Instagram tijdlijn in Hasselt berichten te zien van zaken uit Knokke, Gent, Brussel, Bornem en zelfs Duitsland. En telkens ging het om producten die moesten afgehaald worden of die enkel binnen een bepaalde straal werden geleverd. Ik zat dus duidelijk niet in de doelgroep. Spijtig van het advertentiebudget van de hardwerkende zelfstandige.


Heb je ook al eens een bericht ‘geboost’ op Facebook of Instagram en misschien niet de reactie erop gehad die je had gehoopt? Lees dan zeker even verder.



Wat gebeurt er wanneer je een post een boost geeft

Je kiest je doelgroep, budget en campagneduur en klikt u op 'Boost'. De doelstelling voor deze campagne is automatische ‘betrokkenheid bij berichten’. Wanneer je veel likes voor je bericht wilt scoren, is dit dé ideale manier! Maar een ondernemer wilt verkopen. Omzet draaien. En met likes op een bericht zal dit niet snel gebeuren. Je wilt kliks naar je website of webshop om de klant daar een bestelling te laten plaatsen. En daar wringt het schoentje. Bij een Boost-campagne, zal Facebook jouw berichten aan die personen uit je doelgroep laten zien, die enkel een duimpje of een hartje bij je bericht zullen plaatsen. Niet aan mensen die op je link naar je website zullen klikken. Weg doelstelling om met deze campagne meer te verkopen.

Heel vaak zie je dus dat deze ‘begooste’ berichten weliswaar een heleboel vind-ik-leuks ontvangen, maar in realiteit zullen slechts heel weinig mensen doorklikken naar de website. En daar is het toch om te doen, niet?


Beperkte targetingopties wanneer je een bericht boost

1. Mensen die je pagina leuk vinden

Zijn dit je echte fans en klanten? Bij heel wat bedrijven zit er heel wat ruis op de kwaliteit van deze volgers. Als de kwaliteit van deze volgers laag is, gooi je al dadelijk heel wat budget weg.

2. Mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden

Een Facebookgebruiker heeft gemiddeld, laat zeggen een 300-tal vrienden. Dus door deze doelgroep te gebruiken, bereik je al dadelijk een mooi aantal potentiële klanten zou je denken. Maar wat als de vrienden van jouw paginavolgers aan de andere kant van het land wonen? Of gewoon geen interesse hebben in jouw product of dienst? Dan gooi je opnieuw heel wat budget over de haag!

3. Mensen die u kiest door middel van targeting:

Bij deze optie komen we al wat dichter in de buurt om die mensen te selecteren die tot jouw doelgroep behoren, maar de targetingkeuzes zijn helaas nog steeds zeer beperkt.

Zo kan je bijvoorbeeld geen gedrag kiezen. Je kan ook geen mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in zowel interesse A als interesse B. Een goede poging dus, maar veel te bepertk.


Wat je ook kiest van deze drie, je verspilt telkens je geld.

Rapportering: geen inzage in de resultaten van je boost-campagne en je doelgroep.

Wanneer je een campagne doet op Facebook en Instagram, is het leerzaam en aangeraden om op regelmatige basis in je statistieken te gaan kijken. Daar kan je veel uit leren. Wie klikt er vooral op mijn advertentie: mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie? Welke advertentie scoort goed, en welke niet? Deze informatie krijg je NIET wanneer je een bericht boost. Je blijft dus in het wilde weg schieten op een doelgroep die je denkt dat er is, maar waar je op geen enkel moment zeker van bent dat je die ook effectief bereikt.


Wat kan je eraan doen?

Je kan je campagnes veel effectiever instellen, door ze aan te maken via Facebook Advertentiebeheer.

Er kruipt wat meer tijd in dan een bericht te boosten, maar je kan je campagne specifieker instellen. Wat in the long run, altijd z’n vruchten zal afwerpen.

De betrokkenheid die je bij een bericht-boost bekomt, is op zich niet altijd slecht. Maar je wil mensen actie laten nemen: naar je website gaan, een contactformulier invullen, een bestelling plaatsen op je webshop of een leadformulier invullen. Daar draait het uiteindelijk om.

Waar vind je advertentiebeheer?

Avertentiebeheer start je altijd op vanuit je persoonlijke Facebook account. In de linkerkolom van je startpagina kan je klikken op 'advertentiebeheer'. Is het de eerste keer dat je gaat adverteren dan zal je een aantal gegevens moeten invullen en een creditcard moeten ingeven. Eens je account is opgezet kan je berichten promoten, campagnes opzetten en statistieken raadplegen.

Hulp nodig met je Facebook campagnes?

Het opzetten van een Facebook campagne is op zich niet super moeilijk, maar je hebt wel heel wat mogelijkheden waar je uit zal moeten kiezen om zo voor jouw bedrijf de meeste effectieve campagne op te zetten.


Ik geef je graag een 1-op-1 Facebook-training waarbij ik je leer hoe je een campagne opzet en hoe je die kan opvolgen en optimaliseren.

Enthousiast geworden?



Meer items Klik niet op die Facebook of Instagram Boost Post-knop!

Facebook verwijdert pagina-likes!

Facebook heeft vandaag de New Pages Experience aangekondigd. Wat gebeurt er met pagina-likes als je overschakelt naar de nieuwe pagina's-ervaring?

7 januari 2021

E-mail automation. Wat is het en wat betekent het voor jouw bedrijf?

Bedrijven die marketing automation implementeren zien hun verkoop gemiddeld met 10% stijgen.

17 december 2020

10 manieren om het verkeer naar je webshop te vergroten

Je hebt een geweldig aanbod in je webshop, maar je online verkoopt valt tegen. Klanten vinden de weg niet naar je webshop. Van sociale media tot niet-traditionele marketing, dit artikel helpt je om het verkeer naar je webshop te vergroten.

3 september 2020

8 Redenen waarom jij een webshop moet hebben

Heb jij al een webshop? Nu is het moment om de switch te maken. Ga van “Sorry, gesloten” naar “24/7 open”. Wij hielpen de afgelopen maanden enkele lokale winkels met hun webshop en hun online advertising. Zo konden ze hun inkomsten behouden, en bereikten ze online heel wat nieuwe klanten.

26 april 2020

6 tips om Google reviews te verzamelen bij je klanten

12 februari 2020

Klanten vertellen: Authentiek Loopbaanbegeleiding

Bij Qwinn legt men je een plan op maat voor en blijft Jan met jou overleggen wat de mogelijkheden zijn binnen haalbare budgetten.

Klanten vertellen: Autokruispunt

Onze bezoekers op de website zijn meer dan verdubbeld en de echo’s van de klanten zijn positief.

Klanten vertellen: Nelissen Verzekeringen

De aanpak van Qwinn is heel uniek, omdat hij echt maatwerk levert.

Klanten vertellen: Chefs on Wheels Foodtruckfestival

Onze social media (FB en Instagram ) is helemaal in handen van Qwinn, alsook onze website. Op onze social media is er constant beweging, en onze bezoekers zijn ook altijd lovend over onze affiches en flyers die door Qwinn werden ontworpen.

Klanten vertellen - Pesavento Benelux

De sector van de luxe in het algemeen en juwelen in het bijzonder hebben historisch een grote affiniteit met het klassieke medium print, en social media leek voor ons hierin niet te passen.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x